Veel gestelde vragen

Belastingvragen

Als freelancer of zzp’er heb je natuurlijk veel vragen over je belastingen. Op deze pagina vindt je de meestgestelde vragen met het antwoord. Als je, je eigen vraag niet kan vinden kun je contact met ons opnemen of op de website van de belastingdienst kijken. Dan voegen we hem toe.

Betalen jullie ook inkomsten belasting?

Ja, dat betalen wij ook natuurlijk. Je moet moet natuurlijk wel een slag om de arm houden, omdat er een mogelijkheid is dat je niet alles op hebt gegeven dat we dus te weinig of te veel reserveren.

Doen jullie mijn aangiftes? Ook privé?

Ja wij doen alle aangiftes ook privé. Als je de vragen lijst hebt ingevuld dan hebben we alle informatie om je aangiftes te doen en dan zullen we ook op tijd je aangifte doen. Bij niet tijdig aanleveren van de vragenlijst loop je kans op een boete of schatting, dit kan fors oplopen.

Hoe beëindig ik mijn btw-nummer bij de belastingdienst?

Je moet zelf je belastingnummer stoppen bij de belastingdienst dit kunnen wij helaas niet voor je doen. Kijk voor de instructies op de belastingdienst.

Ik heb een aanslag gekregen van 5000,- euro, wat moet ik doen?

Maak je geen zorgen. Dit is een schatting van de belastingdienst en krijg je als je geen aangifte omzetbelasting doet. Als je binnen zes weken alsnog aangifte doet passen ze dit aan naar het juiste bedrag. Bij dit bedrag zit ook een boete van € 65. Deze wordt alleen bij bijzondere omstandigheden kwijtgescholden. Wees dus op tijd met het doorsturen van je belastingpost.

Ik heb nog geen btw nummer ontvangen?

Wat vervelend om te horen. De belastingdienst is normaal heel laat met sturen van de stukken. Heb je echt niet ontvangen? Of ben je toevallig verhuisd? Zo niet dan vragen we het nog een keer aan. Kan je ons een mail sturen? dan komt het bij de juiste persoon aan.

Ik heb zelf al aangifte inkomstenbelasting gedaan, is dit erg?

Als je zelf al aangifte hebt gedaan, en je hebt hier niet je inkomsten als freelancer in aangegeven moeten we bezwaar maken. Dit is niet erg, maar mail ons zo snel mogelijk zodat we dat kunnen corrigeren voor je.

Kan ik mij ook aanmelden met een btw nummer?

Ja, je kan je ook aanmelden met een btw nummer. We raden je altijd aan om je in te schrijven bij de KVK.

Kan ik ook de loonheffingskorting toepassen?

Loonheffingskosten is alleen van toepassing op dienstverbanden. Als zzp’er betaal je pas aan het eind van het jaar de inkomstenbelasting. Dit verzorgen wij voor jou.

Krijg ik ook een kopie van de aangifte?

Ja natuurlijk ontvang je deze. De termijnen zijn als volgt: na opleveren van de stukken duurt het ongeveer drie weken voordat wij de aangifte doen, dan nog een week voordat je een afschrift hiervan ontvangt.
Volgend jaar wordt dit proces beter gestroomlijnd en verwachten we het gelijk na versturen naar je toe te sturen.

Mijn kwartaal aangifte is nog niet gedaan, klopt dat?

Je kunt in je ondernemersomgeving zien welke aangiften zijn ingediend. Als we al je gegevens hebben doen we deze voor de deadline. Aangifte van een kwartaal is in de maand na het kwartaal. Dus Q1 is in april.

Moet ik nog wat invullen op het aangifteformulier?

Nee, dat doen wij voor je. Graag al je post van de belasting naar ons sturen dan doen wij de aangiftes

Ontvang ik ook een jaaropgave?

Een jaaropgave is alleen voor mensen in loondienst. In het uitbetalingsoverzicht van december is in de rechterkolom een totaalbedrag opgenomen. Deze kun je gebruiken als je zelf je aangifte wil verzorgen.

Waarom staat ToPay niet in mijn aangifte?

De belastingdienst vult alleen gegevens van werkgevers vooraf in op je aangifte. De inkomsten die je als zzp’er hebt moeten we er zelf in verwerken.

Wanneer sturen jullie mijn aangifte inkomstenbelasting op?

Dit is afhankelijk van je eigen aanlevering. We kunnen vanaf 1 maart starten met het doen van aangiften. De verwerkingstijd is circa twee tot drie weken. Zorg ervoor dat je dus tijdig aanlevert, je blijft zelf verantwoordelijk voor het tijdig doen van de aangifte.

Wat hebben jullie nodig voor mijn aangifte inkomstenbelasting?

Per mail heb je een vragenlijst van ons ontvangen. Als je deze niet meer kan vinden, stuur dan een mail. We zullen je dan zo snel mogelijk een nieuwe toesturen.

Wat is de deadline voor mijn aangifte inkomstenbelasting?

De deadline is 1 mei, mocht je niet alle gegevens compleet hebben voor die tijd dan kun je dit via de mail aangeven. Dan vragen we uitstel voor je aan.